Ordmølle - Goki
Ordmølle er et bogstav- og talspil for 1-4 spillere, der kan spilles fra 6 års alderen.
Det består af i alt 4 spil, der kan spilles hver for sig.
Til spillet hører et spillebræt inkl. spillering, der kan benyttes på begge sider afhængigt af spillet, samt 15 stifter og en terning.
Ordmølle - Goki
Følgende spil kan spilles med ordmøllen:
ORDMØLLE
Meningen med spillet er at danne så mange ord som muligt ved hjælp af de markerede bogstaver. Den spiller, der finder frem til de fleste gyldige ord, vinder spillet.
Forberedelse
Bogstaverne skal pege opad på spilleringen. Før spillet starter, stilles 4 pointtællere i det neutrale felt ud for "1", dvs. på "nul".
Husk at have en ordbog liggende, hvis I skulle komme i tvivl om et bestemt ord.
Syv markeringsstifter stikkes ned i tilfældige huller i drejeskiven. Det bedste er at stikke dem ned i uregelmæssige afstande. På den måde kommer hver stift til at markere et bogstav.
Spilleregler
Den yngste spiller starter med at vælge et bestemt talfelt. Herefter vælger de andre spillere ligeledes den farve, de ønsker at spille med, og alle tager plads ved bordet. Der spilles efter tur i urets retning. Så, nu kan spillet starte!
Alle spillere forsøger at danne ord bestående af mindst tre bogstaver ved hjælp af de syv markerede bogstaver. Når du har fundet et ord, siger du det højt, så de andre kan høre det, og hvis ordet er gyldigt, får du 1 point på talfeltet. Tag ordbogen til hjælp, hvis I skulle være i tvivl om et bestemt ords gyldighed. Et bogstav som ø staves "oe". Gå frem på lignende måde med de andre særtegn (æ, å).
Når det første point er blevet uddelt, drejer du skiven rundt igen, og så starter I forfra med at danne ord. Den, der som den første har opnået 8 point, vinder spillet!
God fornøjelse!
Spillevarianter
Fordel mere end syv markeringsstifter uregelmæssigt på drejeskiven - på den måde bliver det nemmere at finde frem til ordene.
Aftal indbyrdes, at ordene skal bestå af mindst fire bogstaver - på den måde gøres spillet sværere.
Voksne spillere skal altid danne ord, der består af mindste fire bogstaver.
ORDEKSPRES
I dette spil handler det om fart og tempo!
Forberedelse
Samme som ved 'Ordmølle', men derudover får I brug for terningen.
Spilleregler
Også i dette spil gælder det om at danne ord ved hjælp af de syv markerede bogstaver.
Den yngste spiller lægger ud med at forsøge at danne et ord med mindst tre bogstaver. Når du har fundet et ord, siger du det højt, så de andre spillere kan høre det. Hvert ord giver 1 point.
Din betænkningstid er dog meget begrænset. Mens du sidder og tænker over ordet, er det allerede næste spillers tur til at slå terningen. Hvis han slår et 6-tal betyder det, at din betænkningstid er udløbet. Hvis du ikke kan komme i tanke om et ord, får du heller ingen point, og så er det næste spillers tur.
Den spiller, der som den første opnår 8 point, har vundet.
Spillevarianter
Ligesom ved 'Ordmølle'-spillet kan man variere antallet af stifter og antallet af bogstaver, der skal til for at danne ord.
Hver spiller får den samme betænkningstid f.eks. et minut.
ORDPUSLESPIL
Ligesom de andre spil vinder den spiller, der som den første har fået 8 point i talfeltet.
Spilleregler
Alle spillere forsøger samtidigt at danne ord med mindste tre bogstaver ved hjælp af de markerede bogstaver. Ordene siges dog ikke højt, men noteres på et stykke papir, så de andre medspillere ikke kan se dem.
Søgningen efter ord ender, når en på forhånd fastlagt tid udløber eller når spillerne bliver enige om det.
Nu viser I jeres ord frem for de andre og sammenligner den indbyrdes. Point uddeles som følger:
Ord, som ingen andre har, giver 2 point.
Ord, som I har fælles med andre spillere, giver 1 point.
Ord, som alle andre medspillere også har, giver 0 point.
Point tallet markeres i talfeltet.
Herefter må den yngste spiller kaste terningen og dreje drejeskiven det antal gange, der svarer til øjnene på terningen.
Den spiller, der som den første opnår 8 point, har vundet.
REGNEMESTER
På den modsatte side af bogstavringen befinder talringen sig. Den skal vende opad for at kunne spille dette spil.
Meningen med spillet er, at tallet '24' skal komme ud af en hvilken som helst regneopgave, hvor man lægger til eller trækker fra. Den, der som den første løser 8 regneopgaver rigtigt og dermed opnår 8 point, har vundet.
Spilleregler
Fire tilfældige tal markeres med stifterne og drejeskiven drejes i en vilkårlig position. Du får et point for hver gang du som den første får regnet dig frem til resultatet 24 ved at lægge de markerede tal til eller trække dem fra. Eksempel: Hvis de markerede tal er 1, 7, 12 og 30, kunne formlen f-eks. lyde: 30-7+1 = 24. Du behøver altså ikke at benytte alle markerede tal, men hvert tal må kun benyttes én gang.
Du får 1 point, hvis du som den første beskriver en korrekt løsning. Det gælder også, hvis markøren skulle stå direkte ud for 24.
Den næste spillerunde starter altid med at den yngste spiller kaster terningen og drejer skiven det antal felter, der svarer til øjnene på terningen.
Selv hvis alle spillere skulle blive enigen om, at der ikke findes en løsning, der fører til målet, skal drejeskiven drejes x antal gange, svarende til øjnene på terningen.
Spillevarianter
Hvis samtlige markeringsstifter benyttes, bliver det nemmere at finde en løsning.
Hvis I har lært alle fire grundlæggende regnemetoder, kan I også benytte division og multiplikation, dvs. dele og gange tallene.
Valg af levering
Når du går til kassen, skal du vælge den leveringsmetode, der passer dig bedst. Leveringsmulighederne kan være forskellige, alt efter hvad du bestiller. Når du bestiller, kan du også vælge en alternativ leveringsadresse.
Forsendelser med fragtmand (herunder legehuse, trampoliner mv.) leveres som standard gratis til fastlandet og alle brofaste øer i Danmark. Kontakt os for yderligere information om forsendelser til de ikke-brofaste øer, da det kan medføre meromkostninger.
Vi bruger primært Dachser og Brink Transport til transport af større emner. Bemærk at fragtmanden kun forpligtiger sig til levering til kantsten - typisk er de dog flinke til at sætte varerne ind i en garage eller skur, hvis det er nemt tilgængeligt.
Til pakker under 30 kg benyttes GLS og PostDanmark.
Bor du på en Ø?:
Forsendelser med fragtmand (herunder legehuse, trampoliner mv.) leveres som standard gratis til fastlandet og alle brofaste øer i Danmark. Kontakt os for yderligere information om forsendelser til de ikke-brofaste øer, da det kan medføre meromkostninger og ekstra leveringstid.
Ordre til udland - DE, NO, SE, FI, IS, GL Kontakt os venligst ved levering til udlandet samt Grønland og Færøerne. Hvis varen skal til et land uden for EU, fratrækkes den danske moms. Kontakt os derfor for yderligere information om forsendelser til udland, da det kan medføre meromkostninger.
Leveringtid
Tid for levering af varer fra Ude-leg.dk er angivet på produktsiden. De fleste mindre varer såsom løbehjul og fodboldmål er lagervarer der leveres indenfor typisk 1-2 dage. Enkelte større varer såsom legehuse og trampoliner lagerføres ikke i Danmark, men sendes fra et europæisk centrallager, hvorved leveringstid kan være op til én uge. Derudover kan levering tage længere tid såfremt du bor i udlandet eller på en ø.
Ca. leveringstid fremgår af varens produktside.